Kultura

Concentus Moraviae zahájí tento víkend v bazilice Porta coeli oslavu lidského hlasu se souborem Cantar Lontano

První tóny mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae zazní už tuto sobotu. Slavnostní zahajovací koncert dvaadvacátého ročníku bude 3. června patřit v bazilice Porta coeli v Předklášteří u Tišnova, rezidenčnímu umělci festivalu Marcu Mencobonimu a jeho souboru Cantar Lontano, jehož prostřednictvím budou mít posluchači příležitost znovu zažít jedinečnou vokální techniku z počátku 17. století. Při tomto „zpívání na dálku“ jsou vokalisté rozmístěni na různých místech kostela a jejich společný zpěv, ve kterém hraje výraznou roli akustika chrámu, má mimořádný prostorový účinek. Zazní fascinující slavnostní nešpory Diega Ortize, Španěla působícího v Neapoli.

Slavnostní zahájení jednoho z nejvýznamnějších tuzemských hudebních festivalů uvede tradiční vlajkosláva, které se zúčastní všech 18 starostů festivalových měst.

Festival Concentus Moraviae zve už po dvaadvacáté na setkání s krásnou hudbou v unikátních prostorách hradů, zámků a dalších historických sálech. V pořadí 22. ročník festivalu si příznačně zvolil podtitul La Voce (Hlas) a bude jednou z nejkomplexnějších přehlídek vokálního umění v evropském měřítku. Příslovečně vycizelovaná dramaturgie festivalu, letos zaměřená na krásu lidského hlasu, obohatí neopakovatelnými zážitky v podání našich špičkových umělců i dlouhé řady renomovaných zahraničních sólistů a souborů kulturní život v bezmála dvaceti místech Moravy a Vysočiny, od Mikulova přes Boskovice, Třebíč, Tišnov či Náměšť nad Oslavou po Valtice, Kyjov či Slavkov u Brna. Program bude obohacen o oblíbenou akci Hudba na kole, která bude pro hudbymilovné cyklisty připravena v sobotu 17. června na česko-rakouském pomezí. Součástí festivalu budou opět workshop (4. a 5. 6., Marco Mencoboni) i přednáška (24. 6., Björn Schmelzer), obojí tentokrát na vokální téma.

 

Mezinárodní hudební festival 13 měst Concentus Moraviae probíhá v termínu 3. – 29. června 2017. Více informací k programu i prodeji vstupenek je k dispozici na webu festivalu nebo jeho facebooku.

 

“Lidský hlas byl již od starověku pokládán za nejdokonalejší hudební nástroj a zrcadlo duše. Není tedy náhodou, že když na začátku 17. století formuloval Claudio Monteverdi základy nové hudební řeči a položil tak základy moderního evropského hudební myšlení, stal se lidský zpěv jako nejpravdivější a nejpřirozenější projev lidského citu jeho nejsilnější inspirací a spojencem,“ říká dramaturg letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae, Václav Luks, a dodává: „Božský jubilant Claudio bude tedy hlavním protagonistou oslavy lidského hlasu v regionu, který je jako žádný jiný v naší zemi zpěvem prostoupený. Jižní Morava a zpěv zkrátka patří k sobě a naším cílem bude představit co nejširší spektrum vokálního umění minulých staletí.“

Lidský hlas jako nejdokonalejší z hudebních nástrojů, který provází lidstvo od počátku v tisíci podobách. K těm, kdo lidský hlas dále povýšili na výsostný nástroj duchovního výrazu a uměleckého sdělení patří i Claudio Monteverdi, jehož 450. výročí narození si letos připomíná celý svět. Bude také osobností, které festival letos věnuje mimořádnou pozornost. Dramaturgem letošního festivalu Concentus Moraviae je Václav Luks, zakladatel barokního orchestru Collegium 1704 a vokálního ansámblu Collegium Vocale 1704, klíčová osobnost naší umělecké scény nejen v oblasti historicky poučené interpretace staré hudby. Rezidenčním umělcem festivalu a hudebním vyslancem Monteverdiho vlasti na Moravě bude italský cembalista, varhaník, muzikolog, dirigent a nadšený propagátor hudby 17. století Marco Mencoboni. Charizmatický umělecký vedoucí souboru Cantar Lontano s ním předvede historickou duchovní tvorbu a také Officum Divinum, projekt navazující na legendární nahrávku Jana Garbarka a dnes již neexistujícího sboru Hilliard Ensemble.

Výjimečný zážitek z neobvyklého spojení barokní vokální hudby a loutkového divadla slibuje také nastudování pastorální opery G. F. Händela Acis a Galatea, kterou pro unikátní jeviště valtického zámeckého divadla připravuje Collegium Marianum s uměleckou vedoucí Janou Semerádovou a divadlo Buchty a loutky s režisérem Vítem Bruknerem. Vedle Monteverdiho, italské hudby 17. století a barokní opery provede festival posluchače dalšími úchvatnými zákoutími historie lidského zpěvu, zazní gregoriánský chorál s jeho lokálními specifikami a odlišnými tradicemi, posluchači poznají dechberoucí různorodost vokálního projevu od středomořských polyfonních liturgických zpěvů ze Sardinie po skandinávský folklor, od hudby Britských ostrovů až po ortodoxní chorál či tradiční portugalské fado.

Vedle již zmíněných umělců a souborů zaujmou diváky jistě mimo jiné sardinský polyfonní zpěv v podání kvarteta Tenores Góine di Nuoro, tradiční Sicilské a kalabrijské písně v podání Pino de Vittoria a souboru historických nástrojů Laboratorio ‘600 či prolnutí baroka a jazzu v podání Michela Godarda a Guillemette Laurense a jejich spoluhráčů. Villanelly, canzonetty či árie, které psali v 17. století Italové, ale také Francouzi a Španělé, jsou podobné dnešním popovým písničkám a jejich kouzlo odhalí  zpěvák Marco Beasley a renomovaný soubor Private Musicke.

Písně ze severu přiveze švédské ženské vokální kvarteto Kraja, tradiční portugalské fado zazní v podání zpěvaček Marii de Saudade a Andreii Rio, hráče na portugalskou kytaru Luise Ribeira a kytaristky Any Luisy. 400 let dlouhou cestou italské písně provede posluchače skvělý italský zpěvák Vincenzo Capezutto se kapelou Soqquadro Italiano. Živly a temperamenty v hudbě počínající renesance představí mladý mezinárodní soubor Sollazzo Ensemble, v Antverpách usazený soubor Graindelavoix vedený Björnem Schmelzerem se zaměřil na chorál historických bratrstev v Nizozemí v programu, který odhalí oddanost a emoce náboženských bratrstev 16. století ve franko-vlámské polyfonii. Francouzský Ensemble Organum předvede hudební ornamentaci, nám nepříliš známou oblast vokální hudby na příkladech byzantského chorálu, latinské duchovní monodie 15. a 16. století i korsických zpěvů.

Na festivalu vystouí také řada špičkových tuzemských umělců a orchestrů. Vedle Collegia Mariana s Buchtami a loutkami také Cappella Mariana, Czech Ensemble Baroque, zpěvačka a hráčka na románskou harfu Hana Blažíková, Horňácká muzika Petra Mičky s kvartetem Jiřího Pospíchala předvedou, jak se vzájemně prolíná a kontrastuje autentická interpretace horňáckých lidových písní a Janáčkovy úpravy písní z podhůří Bílých Karpat v aranžmá pro smyčcové kvarteto. Na festivalu, věnovaném lidskému hlasu nemůže chybět Schola gregoriana Pragensis s Davidem Ebenem či Musica Florea Marka Štryncla nebo sbor Kantiléna. Závěrečný koncert pak bude patřit opět Claudiu Monteverdimu: Hold mu vzdá dramaturg festivalu Václav Luks,tentokrát za dirigentským pultem  svých souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704: Přednesou vrcholné dílo Selva Morale et Spirituale, monumentální bilanční opus, prezentující to nejlepší z Monteverdiho umění a předjímající cesty budoucího vývoje evropské hudby.

Návštěvníky a umělce přivítají krásné historické sály a prostory zámků v Mikulově, Náměšti nad Oslavou, Velkém Meziříčí, Boskovicích, Lysicích, Rájci nad Svitavou, Slavkově u Brna, Miloticích u Kyjova, Moravském Krumlově, Žďáru nad Sázavou, Valticích i na hradě Pernštejně. Hudbou se rozezní i další chrámy a místa v Brně, Třebíči, Hustopečích, Kyjově, Tišnově, Velkém Meziříčí a Brně. Festival zavítá také do rakouského Retzu.


Vstupenky jsou k dispozici, v síti TICKETPORTAL a v obvyklých předprodejích jednotlivých festivalových měst. Na vybrané koncerty je organizována doprava autobusem z Brna. Pořadatelé nabízejí cenově zvýhodněnou permanentku na pět a více koncertů dle vlastního výběru.

Více informací na www.concentus-moraviae.cz/vstupenky-p28.html

Líbí se ti článek? Sdílej ho s ostatními!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *