Hudba

Saleem Ashkar pokračuje v únoru v koncertní sérii Beethovenových klavírních sonát

Saleem Ashkar pokračuje v únoru v koncertní sérii Beethovenových klavírních sonát

 Praha, 12. února 2018 – Již po šesté usedne 26. února Saleem Ashkar ke klaviatuře křídla D 282 renomované firmy C. Bechstein v pražském Anežském klášteře, aby přednesl další čtyři z kompletu 32 Beethovenových klavírních sonát. Bude to jedna ze vzácných příležitostí slyšet dílo, jemuž se nikoli neprávem říká Nový zákon v hudbě, ve výsostné interpretaci tohoto charizmatického izraelsko-palestinského klavíristy, který uchvacuje precizností i procítěným provedením jednotlivých skladeb. Saalem Ashkar se tak řadí mezi nepříliš početnou skupinu interpretů, kteří v minulých dvou stech letech dokázali provést celý tento gigantický a geniální cyklus skladeb. Ashkarova několikaletá intenzivní všestranná koncentrace na dílo Ludwiga van Beethovena neobohacuje jen publikum na několika místech v Evropě, Izraeli a dalších zemích, ale celý cyklus Beethovenových klavírních sonát vychází postupně na prestižním labelu Decca. Saleem Ashkar chápe Beethovenovy sonáty jako geniální hudbu, která v posluchači dokáže vyvolat velké a rozličné emoce: „Každá skladba je jiná. Některé jsou intimní jako od Schuberta, v jiných dokáže být divoký, v dalších filozofuje. Právě to je na Beethovenovi úžasné,” říká o autorovi, který ho nepřestává fascinovat, a dodává: „Jde o čistou hudbu. Absolutně čistou. Cítíme, že směřuje od zoufalství k naději. Nebo že prolomí pokojné okamžiky násilnými. I když jde v základu jen o kombinaci zvuků, tak je v jeho hudbě přítomno silné vyjádření lidských pocitů.“ 

 Únorový večer série Saleem Ashkar Beethoven Residency otevře Beethovenova klavírní Sonáta č. 2 A dur, op. 2, ve své době netradičně čtyřvěté dílo, které autor uvedl ještě v přítomnosti Josepha Haydna. Sonáta č. 12 As dur, op. 26 vznikla v letech 1800 až 1801, kopíruje vznik První symfonie a ve třetí větě najdeme smuteční pochod předjímající proslulý „marcia funebre“ ze symfonie Eroica. Sonáta č. 24 Fis dur, op. 78, dvouvětá asi desetiminutová skladba z roku 1809 prý patřila spolu s „Appassionatou“ a se sonátou „Hammerklavier“ k Beethovenovým nejoblíbenějším. Věnoval ji hraběnce Thérèse von Brunswick, tedy dámě, považované za jeho pravděpodobnou milenku – neznámou adresátku dopisu z jeho pozůstalosti. Sonáta č. 31 As dur, op. 110, předposlední dílo famózního cyklu, vznikla v roce 1821 a vyznačuje se složitější strukturou.

 Firma C. Bechstein připravila cyklus ve spolupráci s Národní galerií v Praze. Vstupenky jsou v předprodeji na webových stránkách projektu www.beethoven-residency.cz a v síti colosseumticket.cz. Na aktuální sérii koncertů pořadatelé opět nabízejí cenově výhodné abonmá. Další koncerty se uskuteční 16. dubna a 4. června 2018.

 Pro posluchače je výjimečnou příležitostí být svědkem takto koncertně uceleně prováděného cyklu. Saalem Ashkar se tímto počinem řadí k umělcům, kteří se provedením kompletu Beethovenovských sonát výrazně zapsali do světové koncertní historie. Ve 40. letech minulého století to byl Arthur Schnabel a o 40 let později Alfred Brendel, jenž jako první klavírista v historii začal nahrávat kompletní klavírní dílo Ludwiga van Beethovena.

 Ashkarovo provedení Beethovenových sonát si získalo vřelý ohlas u publika i kritiky: „Zvuk Ashkarova klavíru je naprosto výjimečný – jak ho jen popsat? Asi nejlépe jako pevný žulový útes, na němž probleskují jemné perličky světla,“ chválí The Arts Desk a BBC Music Magazine si libuje: „…v jeho vystoupení jsou v naprosté harmonii srozumitelnost, údernost, lyričnost i energický elán. Každá nota je křišťálově jasná, každé finále zážitek plný energie.“

 Saalem Ashkar, přemýšlivý charizmatický palestinsko-izraelský umělec z Nazaretu, učaroval posluchačům řady světadílů. Za interpretaci Beethovenova díla sbírá ocenění na mezinárodních scénách, ale v repertoáru má i jiné autory a v budoucnu se chystá i na dalšího klavírního velikána, Roberta Schumanna.

Saleem rozhodl, že bude klavíristou již v dětství. Za podpory rodičů, kteří sami hudebníky nebyli, získal základní hudební vzdělání. Talent a pracovitost jej v 17 letech dovedly k setkání se Zubinem Mehtou, jeho objevitelem pro mezinárodní scénu a posléze k debutu v Carnegie Hall po boku Daniela Barenboima ve 22 letech a následně k pevné pozici mezi klavírní elitou. Je častým hostem nejvýznamnějších světových orchestrů, jako jsou Vídeňští filharmonikové, Filarmonica de La Scala, Concertgebouw Amsterdam, Leipzig Gewandhaus, London Symphony Orchestra, City of Birmingham Symphony Orchestra či Mariinsky Orchestra St. Petersburg. Pravidelně vystupuje na předních pódiích a to s dalšími dirigenty zvučných jmen jako jsou Christoph Eschenbach, Riccardo Muti, Riccardo Chailly, Fabio Luisi, Lawrence Foster, Philippe Jordan, Nikolaj Znaider, nebo náš Jakub Hrůša. Od roku 2013 nahrává pro společnost Decca. Saleem je velvyslancem Hudebního fondu (www.musicfund.eu), který podporuje rozvoj hudebníků a hudebních škol v konfliktních oblastech a rozvojových zemích.

1.Bechstein

Od roku 1853, tedy již přes jedno a půl století, vyrábí C. Bechstein mistrovské nástroje, které jsou ztělesněním vynikající kvality, ušlechtilého zvuku a tónové barevnosti, schopné přenášet krásu velké klavírní éry i do našich časů. Filozofii C. Bechstein od počátků ovlivňovaly osobnosti, jako byli Hans von Bülow či Ferenc Liszt. Skladatelé a pianisté jako Richard Wagner, Claude Debussy, Richard Strauss, Alexandre Scriabin, Sergej Rachmaninov a mnozí další řadili nástroje C. Bechstein mezi své oblíbené. Později u klaviatury s korunkou a nápisem C. Bechstein často a rádi usedali také Svjatoslav Richter, Wilhelm Furtwängler, Leonard Bernstein, a také jazzové legendy Dave Brubeck či Duke Ellington. Dnešní pianisté Saleem Ashkar, Kit Armstrong, Abdel Rahman El Bacha, Michel Dalberto, Lucas Debargue, Benjamin Grosvenor, Cyprien Katsaris, Konstantin Lifschitz a mnoho dalších koncertují či nahrávají na koncertních křídlech C. Bechstein.

 

Společnost dodnes pokračuje ve své slavné tradici ruční výroby, synergicky využívající současné nejmodernější technologie. Nástroje značek C. Bechstein a Bechstein navíc pocházejí výhradně z Evropy, z tradičního německého závodu v saském Seifhennersdorfu. Pianina a klavíry značky W. Hoffmann vznikají v dceřiné firmě C. Bechstein Europe ve východočeském Hradci Králové, v jednom z nejmodernějších evropských manufakturních závodů. Nástroje C. Bechstein dnes zdobí Královskou akademii v Londýně, konzervatoř National supérieur de musique et de danse v Paříži, Academia Nazionale di Santa Cecilia v Římě či sál Berlínské filharmonie. „Koncertní křídlo C. Bechstein má všechny vlastnosti, které činí pianistu šťastným: jasnost, bohatství barev a dynamiku a také mimořádně zpěvný zvuk,“ chválí nástroj Saleem Ashkar. C. Bechstein patří dnes k nejvýznamnějším výrobcům pian.

pondělí 26. února 2018, 19.30

Sonáta č. 2 A dur, op. 2

Sonáta č. 12 As dur, op. 26

Sonáta č. 24 Fis dur, op. 78

Sonáta č. 31 As dur, op. 110
pondělí 16. dubna 2018, 19.30

Sonáta č. 4 Es dur, op. 7

Sonáta č. 14 cis moll, op. 27 („Měsíční sonáta“)

Sonáta č. 25 G dur, op. 79

Sonáta č. 30 E dur, op. 109
pondělí 4. června 2018, 19.30

Sonáta č. 6 F dur, op. 10

Sonáta č. 23 f moll, op. 57 („Appassionata“)

Sonáta č. 10 G dur, op. 14

Sonáta č. 32 c moll, op. 111

Ve spolupráci: Národní galerie v Praze

Oficiální hotel: Maximilian

Mediální partneři: Classic Praha, Harmonie, Opera Plus, Xantypa

Líbí se ti článek? Sdílej ho s ostatními!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *